سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرد که خاموشی‌ها به تدریج‌کاهش می‌یابد و تا مهرماه متوقف می‌شود. برای آگاهی از این مسئله با سعید مهذب ترابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • خاموشی‌ها در حال حاضر با چه روندی ادامه دارد؟

خاموشی‌ها در حال حاضر کمتر شده است و همه شاهد هستند که در 3 روز گذشته برنامه خاموشی‌های اعلام شده کاهش یافته است.

براساس آمارهایی که ما داریم قرار براین بود که روزانه 2 نوبت به‌مدت 2ساعت برق قطع شود ولی در این هفته 5درصد از برنامه خاموشی‌ها عملی شد. درواقع 95درصد انجام نشده است.

البته شاید برخی بگویند که در منطقه آنان خاموشی بیشتر شده یا افزایش یافته است ولی هر خاموشی که مازاد بر برنامه انجام شده است به‌دلیل مشکل فنی بوده است نه برنامه خاموشی.

  • دلیل اصلی کاهش خاموشی‌ها در روزهای اخیر چیست‌؟

کاهش خاموشی نخست به‌دلیل صرفه‌جویی و همکاری وسیع دقیق عمومی است. این همکاری و فرهنگی که ایجاد شده باید حفظ شود و توسعه یابد. دومین دلیل نیز کاهش دما و خنک‌تر شدن هواست.

با کاهش دما میزان مصرف که در فصل گرم سال به‌طور عمده برای تولید سرماست کاهش می‌یابد و به همین دلیل امکان بهره برداری مشترکان بیشتری از برق تولیدی در هر‌زمان فراهم می‌شود.

  • به‌این ترتیب با توجه به شرایط جاری، مهرماه که وعده وزیر نیرو برای پایان خاموشی‌ها اعلام شده بود، آیا در این ماه محقق می‌شود؟

با توجه به اطلاعات‌کاملی که ایشان از توان تولید و روند مصرف دارند بی‌شک این مسئله محقق می‌شود و میزان خاموشی‌ها در مهرماه کاهش خواهد یافت. امروز در اواسط مرداد هستیم و کاهش زمان خاموشی‌ها شروع شده است.

البته باید تاکید کنم که توقف کامل خاموشی‌ها بدون همکاری مردم و صرفه جویی مشترکان عملی نیست. 

در این مدت تغییرات چشمگیری در فرهنگ مصرف عمومی رخ‌داده و شاهد بودیم که رویکرد‌های اسراف‌گونه و استفاده از لامپ‌های پرمصرف به‌شدت کاهش یافته است، این امر باید ادامه یابد.

بنابراین اگر شرایط به همین‌گونه ادامه یابد و حادثه خاصی رخ ندهد که شرایط تولید و مصرف را تحت‌تأثیر قرار دهد تا مهر‌ ماه باید خاموشی‌ها متوقف شود.

کد خبر 60496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز